Var vart (vars)

Jag brukar ju störa mig på olika språkfel lite då och då. Särskrivningar är ju en klassiker, likaså felanvändning av de och dem. Just nu stör jag mig otroligt mycket på felanvändning av var och vart.

Vad säger regeln?

Vid befintlighet används var.
Exempel:
Var bor du?
Var ligger boken?

Vid riktning används vart.
Exempel:
Vart ska du gå?
Vart flög planet?

Dessa vanliga konstruktioner är alltså felaktiga:
Vart bor du?
Vart ska vi ses?
FEL! FEL! FEL!

Men talspråket är ju som bekant fritt. Därför är jag trogen min Skellefteådialekt och säger vars för både var och vart. (Vars finns inte i skriftspråket.)

Då vet ni det!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kan man säga "Var ska du gå?"

2008-05-07 @ 22:49:20
Postat av: Elin

Nej, efter som det är en rörelse/riktning att gå någonstans. Eller man skulle egentligen kunna säga så, om det är inom ett visst område man ska gå och man undrar var den platsen är.

2008-05-07 @ 23:11:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback