Att tro att man är genusmedveten

När vi delades in i basgrupper var vår lärare noga med att skulle vara minst en kille i varje grupp. Han sa någon motivering om att man ska tänka på genus och jämställdhet och sånt. Och att det är bra med olika perspektiv på saker inom samma grupp.

Okej...

Han förväntar sig alltså att killar och tjejer tänker olika, och uppmärksammar oss på detta genom att se till att det blir könsblandade grupper. Det är dessa förväntningar vi har på oss; att vi ska vara olika.

Personligen tror jag att skillnader mellan könen (förutom de fysiska) beror på uppfostran och sociala mönster. Och förväntningar då. Man förväntas vara på ett visst sätt, och skilja sig från varandra. Inte för att det är fel att vara olika, så länge det inte sker på grund av hur man förväntas vara.

Och när läraren delar in oss på detta sätt visar det också att han förväntar sig att vi ska vara olika. Och jag kan inte låta bli att undra om könsrollerna inte skulle bli mindre påtagliga om man inte skulle utgå ifrån detta.

Eller kanske ska man också försöka dela in grupperna så att man får en invandrare i varje grupp också, och en homosexuell, och en rik. Och en snygg person. Och en sportintresserad. För alla inom dessa grupper tänker ju lika. Och vi ska ju ha mångfald.

Precis så logiskt tycker jag att det är.

Kommentarer
Postat av: Kajsa

Yeah! You said it girl!

Postat av: Elin

Sen är jag ju lite negativt inställd till LÅPEN efter kaffediskussionen också. =)

2008-01-23 @ 23:23:09
URL: http://eliste.blogg.se
Postat av: Olov

Håller nästan med dig fullt ut. Jag håller definitivt med om att läraren gör fel när han resonerar på det sättet.

Däremot tror jag inte skillnaderna enbart ligger i miljö/uppfostran. Även om det inte är utforskat ordentligt rent vetenskapligt, tror jag att män/kvinnor tänker olika på grund av biologiska faktorer, fast det inte är en påtaglig skillnad. Som exempel kan man nämna våra könsdrifter som tydligt påverkar vårt beteende. Sedan måste man givetvis ifrågasätta om det påverkar vårt rationella tänkande, eller om det någonsin skulle vara inverkande i en gruppdiskussion, men du kanske förstår vad jag försöker säga.

2008-01-23 @ 23:32:23
Postat av: Annika

Elin! Jag har en skidjacka som du kan låna om du vill =) Köpte den till Hemavan förra året. Bara att säga till! Dock behöver jag mina täckbyxor Tyvärr...

2008-01-24 @ 13:25:04
URL: http://annikki.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback