Varför jag läser sommarkurser

Många verkar tro att jag läser sommarkurser helt frivilligt. För att typ få mer högskolepoäng, eller för att jag intresserade eller nåt. Jag vet inte riktigt.

Detta stämmer såklart inte. Jag kan inte se någon anledning till varför jag skulle vilja plugga precis hela året, utan att komma undan känslan av att alltid behöva göra någonting.

Svaret på varför jag läser sommarkurser är helt enkelt att jag behövde pengar i början av sommaren. Man får lite studiemedel i slutet av maj och sedan får man inga pengar alls. Om man då börjar jobba i juni får man oftast inga pengar förrän i slutet av juli, vilket innebär att hela första delen av sommaren blir jäkligt tung. Eller rentav omöjlig, om man inte har lyckats spara pengar under resten av året (eller bor i korridor utan hyra på sommaren och har föräldrar som försörjer en).

Alternativet till att läsa sommarkurser hade väl varit att söka socialbidrag till första delen av sommaren, som i och för sig kanske hade varit smartare. Så känns det nu i alla fall.

Åter till idéhistoriatentan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback