Inlägg om bindestreck - dedikerat till Olov.

Okej Olov, här kommer ditt önskade inlägg om bindestreck.

I svenskan gör vi ju så att när vi sätter ihop två eller flera ord till ett så skriver vi också det nya ordet som ett ord, så att det inte blir särskrivning (sär skrivning). Vi kan egentligen sätta ihop hur långa ord som helst. Exempel: lastbilssläp, juniorinnebandylagstränarfru eller lägenhetsväggtapet. Ja, ni fattar.

Det kan lätt bli fel betydelse i meningar där särskrivningar förekommer, som i dessa fall:
 

Men nu var det ju faktiskt bindesteck detta inlägg skulle handla om. Jag tar bara varje tillfälle jag får till att gnälla över särskrivningar. Fråga mina elever.

Så när används då bindestreck i sammansättningar? Här kommer några regler:

- Bindestreck används vid sammansättning med siffra, sammansättning med bokstav och sammansättning med förkortning. Exempel: 30-årskalas, U-sväng, fotbolls-VM.

- Bindestreck används i sammansättning med egennamn, om man anser att sammansättningen behöver förtydligas. Exempel: Linné-elev, Burma-mat. (Så Shakespeare-novell, som du skrev Olov, kan skrivas med bindestreck, om du anser att det behövs, eller utan bindestreck: Shakespearenovell.)

- Bindestreck kan användas för att tydliggöra sammansättningar som man kan läsa fel. Exempel: vindelverk kan skrivas vind-elverk för att man ska veta hur man ska betona.

- Bindestreck kan också användas i flerordiga uttryck. Exempel: gör-det-själv-metoden, Evert Taube-priset.

Sen kan man använda bindestreck vid lite andra tillfällen också (typ svensk-norsk ordbok, icke-rökare), men det orkar jag inte gå in på.

(Källa: Svenska skrivregler)

Har du fått någon klarhet i detta nu, Olov? Och finns det något annat du vill att jag ska ta upp?

Kommentarer
Postat av: Olov

Olov har inte bara fått klarhet, han hade dessutom helt rätt!

2007-09-07 @ 01:02:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback