De och dem eller dom?

Två intervjuer är nu gjorda. Båda gymnasielärarna tycker att det är viktigt att eleverna skriver "de" och "dem", för att hålla en hög stilnivå. Båda säger också att flest elever skriver "dom", i alla fall när de börjar gymnasiet. Det hade varit intressant att intervjua en svensklärare som tycker att det är okej att eleverna skriver "dom", men jag tror att det kan vara svårt att hitta en sådan.

Personligen tycker jag att man ska skriva de och dem, så länge som det inte anses lika bra att skriva "dom". Jag tycker att det är viktigt att kunna stilanpassa sitt språk. Däremot vet jag inte vad jag skulle tycka om en stavningsreform där man beslutar att vi helt ska övergå till "dom". Många elever (och vuxna) skulle då kanske få lättare för att skriva. Å andra sidan skulle väldigt många svenska texter bli omoderna och svåra att förstå av befolkningen inom ett par år, vilket ju skulle vara tråkigt.

Så jag vet inte riktigt vad jag själv tycker, men jag hoppas att jag kommer att få klarhet i det under uppsatsens gång.

Kommentarer
Postat av: lyol

mina elever ska få använda sig av dom. bara dom vet skillnaden mellan de och dem så är det helt ok för mig. speciellt eftersom jag är en sån som helst vill skriva dom. yey!

2007-12-18 @ 20:51:04
Postat av: Elin

Ja, så länge man är medveten om sitt språk och använder det som ett stilistiskt grepp tycker jag också att det är okej. Problemet är bara att veta om de kan skillnaden mellan "de" och "dem" om de skriver "dom".

Postat av: Tomas

Jag tycker som du att dem ska lära sig skillnaden! Annars skriver dem ju fel hela tiden.

2007-12-19 @ 10:01:18
URL: http://pluppfisk.webblogg.se
Postat av: Elin

=)

2007-12-19 @ 12:17:36
URL: http://eliste.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback