Würzburg del 2

Okej. Sen sist:

Gårdagen var kanske världens längsta dag. På förmiddagen besökte vi en gymnasieskola här i Würzburg och var med på en engelsk- och en tysklektion. Här i Bayern börjar det s.k. gymnasiet redan i fjärde klass, om jag förstod det rätt, och det är bara de mest ambitiösa eleverna som går gymnasiet, medan de andra eleverna slaskas bort till mer praktiska utbildningar.

 Tyska elever

Vi besökte i alla fall en sexa och en sjua och eleverna var himla söta. De hämtade stolar åt oss, räckte upp händerna när de ville svara på frågor (och de flesta ville verkligen svara; de blev typ sura när de inte fick frågan), var tysta när andra pratade och satt inte och fipplade med sina mobiler (det gjorde jag dock...). Det var kul att se.

På eftermiddagen besökte vi något miljöställe och pratade om energi, klimat och miljö i allmänhet. Sen tog vi en promenad i en park med en massa träd och shit. Jag var smått less.

 Vi producerade el genom att cykla
 Vi spelade ett memory med kottar och löv
 Frida var lite less (och det här var innan promenaden...)
 Omkörning
 Promenaden
 På hemvägen gick vi över Main, som flyter genom Würzburg
 ...och sa hej till Kilian!
 Vi gick en sväng på stan och det var varmt och fint ute
 Svenska "Krimis" är poppis i Tyskland
 Jag köpte inomhusskor, som man har här

På kvällen var vi på fest hos några tyska studenter. De var skittrevliga. De bjöd ju på öl!
 Johannes och Frida
 Vadde, Sebastian och Johannes
 Vet inte vad de här hette...
 Sven, Johannes, Vadde och jag
 ?, Sebastian och Frida

Efter förfesten gick vi ut på stället "Labyrint", där vi pratade och drack lite mer. Det var halvjobbigt att stiga upp klockan nio idag och gå på konsthistorisk stadsvandring, men det gick det med.

 Det finns drygt 40 kyrkor i Würzburg och idag var vi inne i ett par av dem
 Idag gick vi också en sväng på Main
 Guiden var go´
 Sen blev det bakismat på Donken

På eftermiddagen var vi med och något ganska märkligt. Vi hade en träff med Würzburgs borgmästare. Vi i klassen, vår lärare Anita, borgmästaren och tre andra stod i en cirkel i en stor sal i rådhuset och konverserade i en timme ungefär. Alla var ganska uppklädda (förutom vi bakisäckel) och en servitör kom fram då och då och serverade vin och gav oss bröd. Och där stod vi alltså. Jag trodde först att vi väntade på att få sätta oss någonstans, men efterhand gick det upp för mig att vi skulle stå där i cirkeln. Mycket mysko. Sen fick vi en magnet av borgmästaren och gick hem.

Ikväll blir det väldigt lugnt. Tänkte kanske se några avsnitt av Despi eller möjligtvis en film. Det blir skönt.

Förresten. Jag har köpt ett tyskt sim-kort, men är lite förbannad för att det inte funkar på min telefon, som tydligen är spärrad till Telia eller Sverige, eller vad vet jag. Har pratat med Telia och Nokia, men det verkar inte gå lösa. Surt! Har redan använt mitt svenska kort lite för mycket...

Kommentarer
Postat av: Elin Jönsson (från svenskan, om du minns?)

skrattar så jag dööööööör



Hihihihi, ni fick en MAGNET av borgmästaren?!?! Hahaha, efter att ha stått i en cirkel mitt på ett golv! Kanske världens bästa mening ever: Sen fick vi en magnet av borgmästaren och gick hem.



Ahh, det här tyckte jag var jättekul, jag hade nog knappt kunnat hålla mig för skratt om jag varit där. Så totalt weird! Och en magnet! (Fråga mig inte varför jag tycker det här är så himla roligt, men jag sitter och kluckar över magneten. Hihihi)

2009-03-05 @ 00:37:31
Postat av: Elin

Haha...jo det var himla kul faktiskt. Det är nu min favoritmagnet. Hoppas att allt är bra med dig!

Postat av: Anonym

Hoppas att hela vistelsen blir fantastisk (och att du slipper titta på mer träd). Stor kram från Sverige!

2009-03-05 @ 19:45:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback