Min dygnsuppfattning

Alla delar vi in dygnet i olika perioder som vi har olika namn för. I norra Sverige har jag upptäckt att vi använder oss av ett ord, som i andra delar av landet anses vara väldigt gammeldags och högtidligt, nämligen ordet afton. För mig är afton ett helt normalt ord som beskriver perioden mellan eftermiddag och kväll.

För vad säger ni sörlänningar att det är för period när klockan är 17.00? Det är ju inte dag. Och inte kväll heller. Afton är ett perfekt ord.

Så här ser mina perioder ut:

Morgon: 06-10
Förmiddag: 10-12
Eftermiddag: 12-16
Afton: 16-19
Kväll: 19-00
Natt: 00-06

Varför blir det så stort mellanrum mellan bokstäverna när man skriver kursivt?

Kommentarer
Postat av: Sandra Jonaeson

Ha en trevlig torsdag!
Ps. var med och tävla i min blogg. Ds

Postat av: Anna

Jag måste nog säga att jag är väldigt enig med dig i din dygnsuppfattning.

2008-03-13 @ 17:20:10
Postat av: lyol

alltså. från det att man vaknar till klockan är typ 11 så är det morgon. sen blir det dag fram till typ 4 eller fem i 5. sen är det kväll. natt är det när man sover.

2008-03-13 @ 23:01:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback