Det gick ganska smärtfritt ändå

Det visade sig vara ganska effektivt att sitta på skolan och skriva. Jag är nästan klar med uppsatsen. Ska bara läsa igenom min diskussion och fixa en framsida. Sedan får det räcka. Det känns skönt.

Här får ni ett smakprov ur min eminenta(?) uppsats:

"Studien undersöker hur tendensen att skriva den talspråkliga formen dom i stället för subjektsformen de och objektsformen dem ser ut 2007 samt hur den har sett ut de senaste decennierna. Resultatet bygger på tidigare undersökningar i ämnet samt intervjuer med tre gymnasielärare i svenska.  Argument för och emot ett införande av en dom-reform presenteras och diskuteras för att senare resultera i slutsatsen att en enighet bland lärare, elever och övriga svensktalande måste råda för svenska språkets bästa. Om denna enighet gäller ett avskaffande eller ett återupplivande av de och dem är mindre viktigt än att beslut på språkplaneringsnivå måste tas i frågan. "


Kommentarer
Postat av: Frida

Jag har nu kvar 3 avsnitt, ett nytt har kommit idag! Men du jag skulle tycka det vore trevligt med ett inlägg om hur de/dem SKA användas. Jag känner att jag använder dom hellre än att felaktigt använda de/dem som rätt många ändå gör. Såå.. om du orkar :)

2008-01-10 @ 20:01:03
Postat av: Elin

Ja det är faktiskt mer störande när folk skriver fel än när de skriver "dom". Jag kan absolut skriva ett inlägg om det när jag har lite tid över!

Postat av: Sara

Du är ju superduktig, go Elin :)

2008-01-11 @ 00:51:57
Postat av: Sara

(fast bara så du vet så är jag nog en av de som "dom:ar" ibland..)

2008-01-11 @ 00:52:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback