Min VFU so far

Tänkte göra en liten sammanfattning av hur VFU:n har varit hittills:

* Vad jag tycker om eleverna kan ni läsa i ett föregående inlägg.

* Min handledare är väldigt trevlig och hjälpsam. Redan första dagen började jag dock tvivla på hennes kompetens när hon pratade om "svenskalektionerna". När hon idag sa "tyskalärare" började jag nästan skaka. Min "VFU-partner" Jonas som ska ha hennes engelsklektioner (utan a) reagerade nog på samma sätt när hon sa "they is".

* Med tanke på att min handledare får ägna halva lektionerna åt att be eleverna att vara tysta, utan att det fungerar, får mig även att tvivla på hennes pedagogiska kompetens. Jag inser dock att detta även kan bero på eleverna själva. Hursomhelst är jag nervös inför lektionerna som jag ska ha, med tanke på hur mycket de lever om.

* Nästa vecka ska jag börja undervisa. Jag ska ha ett moment om sagor med två "livfulla" sjuor. Just nu pågår planeringen för fullt.

* Jag är glad över att jag ska bli gymnaiselärare, och inte högstadielärare.

* I vissa svaga ögonblick tänker jag att det skulle vara jäkligt bra om vi även i Sverige hade "diktaturskola", med elever som är så rädda för sina lärare att de inte vågar säga ett ord. Varför demokrati, liksom. Eller flum, som Björklund kallar det.
Jag tar i alla fall alltid mitt förnuft till fånga så småningom.

Kommentarer
Postat av: Olov

Det heter trots allt tyskalärare och svenskalektioner i folkmun. Jag tror du får skaka mycket om du ska reagera så varje gång någon säger det ;)

2008-02-14 @ 13:33:51
Postat av: Elin

Jo, men att en svensklärare säger det... Katastrof!

Postat av: Olov

Haha.. nej!

2008-02-14 @ 21:56:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback