GI - vecka 3 - dag 4

I morse vågade jag äntligen ställa mig på vägen igen, och fick även denna vecka en glad överraskning. Minus 1,2 kilo sen förra torsdagen. Yey! Jag har alltså gått ner 2,2 kilo på två veckor. Värt. GI fas 1 är ju the shit.

Jag har även roat mig med att läsa lite böcker.

 Denna bok av Ola Lauritzson beskriver hur de tre olika GI-faserna funkar och ger recept och matförslag på vad man kan äta. Han skriver också hur GI fungerar rent kroppsligt, alltså att blodsockret och insulinnivån stabiliseras när man äter mat med lågt GI. Det finns också med GI-tabeller där man kan kolla upp livsmedel. Boken är verkligen bra och köpvärd.

 Jag var lite intresserad av den så kallade South Beach-metoden som är så populär i USA också, så därför har jag även läst denna bok av Arthur Agatston. South Beach och GI är väldigt liknande metoder på så sätt att de båda utgår ifrån att man ska äta kost med lågt GI. Den inledande fasen i South Beach och fas 1 i GI är i stort sett identiska, då båda går ut på att man ska skära ner rejält på kolhydraterna. South Beach är dock lite strängare när det gäller just kolhydrater och menar inte att man i lika stor utsträckning som i GI kan återinföra kolhydrater i kosten efter den första fasen. I övrigt är denna bok väldigt lik Lauritzsons bok när det gäller menyförslag och tabeller. Och då Agatston är hjärtläkare beskriver han väldigt utförligt hur Soutch Beach-metoden bidrar till att sänka blodtryck och minska risken för hjärtsjukdomar.

Personligen föredrar jag nog Lauritzsons GI-metod framför South Beach-metoden, då jag i de senare faserna prioriterar att äta kolhydrater med lågt GI ibland och då i stället skära ner på fettet. Jag vill faktiskt kunna äta lite grovt bröd och till och med fullkornspasta ibland. Men inte än...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback