Språkkonsult!

Idag har jag och AK peppat upp oss på att bli språkkonsulter i stället för gymnasielärare. Jag är superpeppad och vill snarast möjligt prata med studievägledaren för det programmet.

Jag tycker att det verkar vara jättekul att vara språkkonsult. På UMU:s hemsida beskrivs det som att man bli en blandning mellan informatör, journalist, svensklärare, redaktör och utredare. Man kan arbeta med språkvård, språkplanering och liknande. Fan vad kul. Man får alltså arbeta med språk utan att behöva vara pedagogisk mot en massa barn. Det är ju perfekt.

Hade den här utbildningen funnits när jag sökte in till universitet är jag ganska säker på att jag hade sökt den i stället. Så därför känns det som att det skulle vara rätt att byta utbildning.

Det enda problemet är att man nog inte kan hoppa på utbildningen som startade i höst nu. Det innebär att man i så fall måste börja nästa höst, vilket innebär att jag då har läst tre år av min lärarutbildning....och när språkkonsultutbildningen är tre år blir det sex toltalt...hmm...

Jag är förvirrad.

Kommentarer
Postat av: Olov

Gå klart lärarutbildningen och komplettera den senare!

2007-10-10 @ 13:39:05
Postat av: jo-hanna

först tänkte jag säga att 6 år faktiskt inte är så mycket. det är bara ett mer än du redan räknat med. och på ett år hinner man nästan ingenting. knappt.

men sen så måste jag erkänna att jag håller med tidigare talare. fast tänkt omd et är så himla mycket kompleteringar att det tar mer än ett år. då får du inga pengar. jobbigt

2007-10-10 @ 14:12:57
Postat av: Ida

Hur ser arbetsmarknaden ut för rena språkkonsulter? Jag tror att det kan vara smart att göra som Olov och komplettera lärarutbildningen då du har en bred och stabil bas att stå på! Då kan du ju söka dig inom många fält gällande språk..

Postat av: Ida

* som Olov sa

2007-10-10 @ 14:16:23
URL: http://ididoodi.blogg.se
Postat av: Elin

Ingen aning om hur arbetsmarknaden ser ut. Skulle gärna vilja veta det dock. Hörde nåt om att vi inte kan tillgodoräkna våra svenskkurser eftersom de har en helt annan inriktining än språkkonsulternas och isf går det ju som inte komplettera. Då måste man ändå läsa hela den utbildningen. Däremot kan det ju hända att man som svensklärare kan få ett jobb som språkvårdare eller språkkonsult...
Ghaaa...blir smått tokig.

2007-10-10 @ 15:43:12
URL: http://eliste.blogg.se
Postat av: Malin

I know the feeling!
:)
Du kommer vakna en dag och bara veta hur du ska göra.

Fast jag måste säga att sex år är inte så mycket mer än fem år... om du inte hade planerat att typ ta en språkresa eller nåt för ditt sista csn år. Det går inte kolla hur mycket du måste komplettera då efter svensklärarutbildningen och hur arbetsmarknaden ser ut? På syoguiden.se eller .nu eller nåt har de bra info om sånt!

2007-10-10 @ 21:31:02
URL: http://blogg.malinb.se
Postat av: ak

även jag har tänkt följa ida och olovs råd. kan va skönt att ha en lärarutbildning att bygga på. vi har ju all tid i världen att ångra oss senare!

2007-10-11 @ 15:56:57
Postat av: Per

Hej!
Jag funderar på att söka språkkonsult. Du har inga tips på liknande utbildningar?

2008-03-04 @ 13:06:59
URL: http://lundgren.blogg.se
Postat av: Elin

Nej, språkkonsultutbildningen är den enda jag känner till...

2008-03-04 @ 16:17:59
URL: http://eliste.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback