Hemtenta

Åh, jag är så nöjd med mig själv! Satt inne hela dagen igår och skrev på hemtentan. Jag satt vid datorn i 11 timmar och 40 minuter. I och för sig var inte det effektiv skrivtid, men jag har iaf skrivit hela texten. Nu är det bara lite finjustering kvar, så jag känner att jag kan ta det ganska lugnt. Har t ex varit och simmat i morse, var jättemycket folk på Edda så det var lite jobbigt.

Här har ni dikten som jag analyserat, visst är den vacker?

Näcken av Johan Erik Stagnelius


Kvällens gullmoln fästet kransa.
Älvorna på ängen dansa,
och den bladbekrönta Näcken
gigan rör i silverbäcken.

Liten pilt bland strandens pilar
i violens ånga vilar,
klangen hör från källans vatten,
ropar i den stilla natten:

"Arma gubbe, varför spela?
Kan det smärtorna fördela?
Fritt du skog och mark må liva,
skall Guds barn dock aldrig bliva!

Paradisets månskensnätter,
Edens blomsterkrönta slätter,
ljusets änglar i det höga -
aldrig skådar dem ditt öga."

Tårar gubbens anlet skölja,
ned han dykar i sin bölja.
Gigan tystnar. Aldrig Näcken
spelar mer i silverbäcken.

Den är så fin och sorglig, absolut en favorit. Kom gärna med en tolkning!
Ha det bra!

Kommentarer
Postat av: Josefina

Ja, visst var det nästan duktigt? Tror det fanns fler ex av endel av dem, och får du itne tag i dem så får du ju låna dem av mig när jag läst dem.

Och ja, näcken är en bra dikt, en av mina favoriter också.

Postat av: Olov

Stagnelius är en vinnare. Tja Elin ;]

2006-04-23 @ 17:43:19
Postat av: den där Maja

å vilken fin dikt, sommarlängtan..
vi ses snart hoppas jag!

2006-04-26 @ 18:47:42
Postat av: Benjamin W

Hej,
näcken är en underbar dikt, sitter själv och analyserar den nu. Ser att det var ett kanppt år sen du postade detta, men du har inte händelsevis kvar analysen? Vore kul att jämföra med min egen. Med vänliga hälsningar, Benjamin
[email protected]

2007-01-24 @ 20:38:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback